fbpx
Arjen juhlaa ja liikunnan iloa

Sport Tevaniemi – liikkumisen iloa

Harjoitukset jatkuvat torstaina 2.9.2021 lukujärjestyksen mukaisesti.

Aikuisille suunnattu maksuton liikuntakerho, johon ovat tervetulleita kaikki yli 15-vuotiaat monipuolisesta liikunnasta pitävät

Ikaalisten Tevaniemessä, maamiesseurantalolla, kokoontuu torstaisin klo 19 liikuntakerho, joka on tarkoitettu yli 15-vuotiaille, monipuolisesta liikunnasta, oman kunnon ylläpitämisestä ja kunnon kohottamisesta kiinnostuneille naisille ja miehille. Liikuntakerho on maksuton.

Mukaan ovat tervetulleita kaikki riippumatta asuinpaikasta.

Päälläseisonta jalat 90 asteen kulmassa.

Harjoitus kestaa 70-80 minuuttia

Harjoituksen kesto on yleensä 70-80 minuuttia. Jokainen tekee oman jaksamisen mukaan. Ota harjoitukseen mukaan
• oma jumppapatja
• hikipyyhe
• sisätossut / -pelikengät
• juomapullo
• myös jumppakuminauhan voit ottaa mukaan, mutta niitä on myös lainattavissa
• nyrkkeilyharjoituksissa on hyvä olla mukana käsisiteet, mutta ilmankin voit tulla

Tevaniemen maamiesseurantalo
Sport Tevaniemi kokoontuu joka torstai klo 19 Tevaniemen maamiesseuratalon salissa.

Porukasta motivaatiota

Sport Tevaniemi on perustettu sillä idealla, että kivassa porukassa on kiva liikkua, urheilla ja harrastaa. Porukasta saatava motivaatio korostuu pimeinä syksyn ja talven iltoina ja vielä etenkin maaseudulla, missä ei ole katuvaloja. Monesti ei töiden jälkeen viitsi yksin otsalampun kanssa lähteä lenkille. Paljon helpompi ja kivempi on lähteä, kun kalenterissa on merkintä torstain klo 19 kohdalla ja tietää, että kiva porukka kokoontuu yhdessä kuntoilemaan.

Tullakseen Sport Tevaniemeen ei tarvitse olla valmiiksi hyväkuntoinen. Kun lähtee rohkeasti mukaan, porukassa tekemällä kunto nousee huomaamatta ja itsestään saa joka kerta vähän enemmän irti. Jokainen liikkuu ja tekee oman jaksamisen ja fiiliksen mukaan, vaikka ohjaaja edessä huutaakin lisäämään tempoa 🙂 Myös valmiiksi hyväkuntoiset saavat tunneista hyötyä ja hyvän treenin, koska rakennan tunnit niin, että jokainen voi tehdä omalla tempolla ja niin kovaa, kun itselle on juuri sinä päivänä sopivasti. 

Mitä treeneissä sitten tehdään?

Sport Tevaniemi ei ole yhden lajin liikuntakerho, vaikutteita tulee monesta eri lajista, kuntonyrkkeilystä astangajoogaan. Tehdään erilaisia kuntopiirejä ja tabata-tyylisiä treenejä, myös jumppakuminauhoja käytetään silloin tällöin. Voidaan harjoitella käsillä- ja päälläseisontaa, astangan aurinkotervehdyksiä ja muita astangan liikkuvuutta ja tasapainoa harjoittavia liikkeitä. Ketteryyttä saadaan ylläpidettyä ja kehitettyä esim. kuperkeikoilla, luisteluhypyillä, nopeilla käännöksillä ja pujottelulla, ottamalla juoksuaskelia eteen ja taakse, tekemällä nousuja lattialta ja menemällä alas lattialle jne.

Tabata-treeni pähkinänkuoressa

  1. Treenataan täysillä 20 sekuntia.
  2. Huilataan 10 sekuntia.
  3. Tämä toistetaan 8-10 kertaa.
  4. Sarja mennään läpi 1-2 kertaa.

Sovellettuja harjoituksia

Treeneissä voidaan tehdä myös sovellettua tabata-harjoitusta. Esimerkiksi niin, että meillä on 5 liikeparia ja jokaista liikeparia tehdään neljä kertaa. Yhtä liikettä tehdään 20-30 sekuntia, jonka jälkeen on 10 sekunnin huili ja tehdään toinen liike. Näitä kahta liikettä (liikeparia) tehdään kolme – neljä kertaa ja kun sarja on tehty, pidetään minuutin huili.

Tässä pari esimerkkiä liikepareista:
– askelkyykky eteen
– punnerrus

– suora vatsanousu selinmakuulta, jalat koukussa
– pohjenousu + jalkakyykky

Lukujärjestyksestä voit käydä katsomassa, millaisia harjoituksia tehdään.

Liikkumalla oma hyvänolon tunne lisääntyy

Treenien tarkoitus on lisätä ja ylläpitää peruskuntoa, voimaa, ketteryyttä, liikkuvuutta ja kestävyyttä eli harjoittaa monipuolista liikuntaa, jossa lihakset väsyy, syke nousee ja tulee hiki. Siinä samalla myös oma hyvänolon tunne lisääntyy huimasti. 

Päälläseisonta on koko elimistölle hyvää treeniä ja mitä mainioin tasapainoharjoitus. Mikäli päälläseisontaa ei ole aiemmin tehnyt, ei ensimmäisenä kannata yrittää nostaa jalkoja irti lattiasta kohti kattoa. Harjoittelussa lähdetään pienin askelin liikkeelle ja totutetaan kroppa uuteen liikkeeseen. Jokainen joka haluaa, pääsee kokeilemaan, miltä päälläseisonta tuntuu. Yleensä päälläseisonnan esteenä on oma rohkeus, tai siis sen puute. Teknisesti se ei ole niin vaikeaa. 
Tässä asennossa ollaan monta kertaa astangajoogan aurinkotervehdyksessä. Asento on erittäin hyvä koko kropan lihaskuntoharjoite, koska ollaan pelkästään käsien ja varpaiden varassa. Tätäkin harjoitellaan Sport Tevaniemen harjoituksissa, joten sitä ei tarvitse osata ennalta, eikä heti tarvitse pysyä pelkästään käsien ja varpaiden varassa.

Treenejä voidaan rakentaa yhdessä ja otan mielelläni vastaan toivomuksia ja ehdotuksia. Niitä voi lähettää minulle sähköpostitse.

Jokaisessa treenissä on hyvä olla mukana oma jumppamatto, vesipullo ja hikipyyhe. Jos sinulla ei ole omaa, lattialla liukumatonta mattoa, salissa on koulun patoja, joita meillä on lupa käyttää. Myös sisäkengät on hyvä olla mukana.

Liikkuminen on ilon, ei stressin aihe

Sport Tevaniemen on perustanut ja tunnit vetää Maise Autero; intohimoinen liikkuja, joka tykkää monipuolisesta, hyvää mieltä tuottavasta liikunnasta. Silloin tällöin kuntoilumopo karkaa käsistä ja kuntoilusta tulee tavoitteellista urheilua 😀

Kaikkein tärkeintä kuntoilussa ja urheilussa kuitenkin on siitä tuleva hyvä mieli ja tunne, että on tehnyt jotain itsensä hyväksi. Liikkuminen on ilo, ja mitä useampi ihminen sen ilon löytää, sen parempi.

Sen verran jokaisen olisi hyvä viikossa hikoilla kuntoilemalla, ettei omasta liikkumattomuudesta ota stressiä, eikä jokaista herkkusuupalaa syö huonolla omatunnolla.

Rohkeasti mukaan!

Tule rohkeasti mukaan! Mikäli sinulla on jotain kysyttävää mistä tahansa Sport Tevaniemeen liittyvästä asiasta, ole minuun yhteydessä. Minut tavoittaa torstaisin kello 19 maamiesseurantalolta, puhelimitse, sähköpostitse tai some-kanavieni kautta, jotka löytyvät ”Kuka kirjoittaa?” -sivulta.

Suuri kiitos Tevaniemen Kyläseura ry:lle, joka antaa maksutta maamiesseurantalon salin Sport Tevaniemen käyttöön.

Liikunta on ilo, ja raajoja täytyy liikutella niin kauan, kun ne liikkuvat 😀

Astangajoogan tyyliin tehty päälläseisonta vaatii vähän enemmän tasapaino.

Mainiossa paikallislehti UutisOivassa oli 13.8.2020 pieni jutunpätkä liikuntakerhosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Siirry sivun alkuun